Reclame werkt niet meer. De consument bepaalt zelf wel wat hij interessant vindt. Jarenlang is ’ie overstelpt met boodschappen. En erger nog: iedereen schreeuwde om het hardst de beste te zijn. Hoe geloofwaardig is dat? Bovendien lijken al die diensten op elkaar. Niet gek dus dat de klant voor een dubbeltje goedkoper naar de concurrent gaat. Maar hoe bereik je je klanten dan? Ga er maar aan staan!

Laat dat nu net zijn wat Merxe de uitdaging vindt...

Toch is het antwoord dodelijk eenvoudig: het onderscheidend vermogen wordt steeds belangrijker naarmate het aantal me-too diensten toeneemt, de concurrentie moordend is en de loyaliteit van de klant afneemt. Om succesvol te worden en blijven moet je écht relevant zijn. En dan bedoelen we niet dat je je anders moet gaan voordoen of moet prijsstunten... 

 Wat je zegt ben je zelf

De consument is zo getraind dat het onmiddelijk doorziet of wat een bedrijf roept geloofwaardig, authentiek en consistent is. Soms werkt het daarom verhelderend om je organisatie goed onder de loep te nemen. Of je organisatie nu al lang bestaat of dat je je merk nog in de markt moet zetten, het is moeilijk om de ‘klant’ voor ogen te houden. Vaak is de betrokkenheid of routine zo groot dat het moeite kost om ontstane ideeën los te laten en echt klantgericht te denken. Ook kan de personele groei en interne communicatie een valkuil vormen. Mogelijk wijzen niet alle neuzen dezelfde kant. En dat wordt snel genoeg opgemerkt!

Samen met jou, en eventuele andere beslissers, gaat Merxe terug naar de basis. Allereerst door antwoord te vinden op vragen als: waarom bestaan we, wat willen we bereiken en wat hebben we daarvoor nodig? Vaak blijkt dan ook wat je echt onderscheidend maakt, terwijl je heel dichtbij jezelf blijft.

En dan? Deze vragen vormen het uitgangspunt voor verandering in je organisatie: verandering van de processen, de inrichting van de organisatie, maar ook de communicatie met je klanten. Het is daarom van essentieel belang dat de hele organisatie doordrongen is van de bedrijfsfilosofie, waar je als organisatie voor staat. Maar ook van het nut en de te volgen strategie. Pas als het in de poriën zit, zullen klanten de relevantie van je bedrijf ervaren.

Tenslotte zul je zien dat de opgedrongen boodschap niet meer nodig is... Want de aandacht van de consument mag dan niet meer te koop zijn, er is ook een positieve kant aan de mondige consument: wat ’m boeit vertelt ’ie door! En zo kom je als organisatie (weer) in beweging.

merxe en reclame

Merxe gelooft niet in reclame. Net als je concurrenten schreeuwen dat je de beste bent, heeft geen toegevoegde waarde meer.

In doelgerichte communicatie geloven we des te meer. Samen stellen we vast waar je merk voor staat en waar je als organisatie naartoe op weg bent. Dit is de basis van onze marketing- en communicatie­­strategie. Wedden dat je daarmee verder komt?

meer weten?

Neem contact op met:
GIES Voorburg
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
(033) 463 43 58